iPhone 16 Pro
Penjimatan & fleksibiliti yang tiada tandingan untuk iPhone 16 Pro anda melalui pelan U Postpaid baharu. Nikmati ansuran 0% dengan U PayLater. Daftar hari ini!
Pertukaran Nombor Mudah Alih (MNP) adalah kemampuan bagi pelanggan untuk bertukar ke penyedia perkhidmatan mudah alih baharu, sambil mengekalkan nombor telefon sedia ada.
“Porting” adalah proses pertukaran ke penyedia perkhidmatan mudah alih baharu tanpa menukar nombor telefon seseorang. Perkataan “porting” boleh ditukar ganti dengan pertukaran. “Port-in” adalah merujuk kepada permintaan pelanggan untuk bertukar ke operator baharu dan “port-out” adalah pelanggan yang meninggalkan operator sedia ada.
JANGAN tamatkan talian anda dengan penyedia perkhidmatan semasa kerana hanya nombor telefon bimbit aktif yang dibenarkan untuk bertukar ke penyedia perkhidmatan baharu.
Anda boleh bertukar ke U melalui saluran berikut:
Online. Klik di sini.
Kunjungi cawangan kami atau peniaga terpilih. Klik di sini.
1. Selesaikan semua bil tertunggak dengan penyedia perkhidmatan lama dan semasa.
2. Tidak disenarai hitam oleh mana-mana penyedia perkhidmatan.
3. Tiada kontrak dengan pembekal perkhidmatan semasa.
4. Talian semasa anda harus kekal aktif sehingga proses pertukaran selesai.
5. Pastikan anda mengguna ID yang sama (MyKad atau IC lama) yang digunakan untuk mendaftar dengan penyedia perkhidmatan semasa dan ketika mendaftar dengan U Mobile. Berikut cara anda boleh memeriksa ID mana yang digunakan untuk pendaftaran dengan penyedia perkhidmatan semasa. Klik di sini.
Pelanggan individu:
MyKad / ID Polis / ID Askar / Pasport.
Untuk pendaftaran U Package, salinan bil Pascabayar terbaru anda daripada penyedia perkhidmatan semasa untuk Pelanggan Pascabayar…. Periksa proses Prabayar
Untuk pengaktifan Perantauan Antarabangsa dan/atau IDD, bil 2 bulan terakhir (1 bulan dengan penggunaan Perantauan Antarabangsa) atau pendaftaran debit automatik tanpa membayar deposit (deposit RM100 diperlukan untuk pendaftaran baharu) atau Ia tidak diperlukan jika anda bertukar ke Perkhidmatan Prabayar U Mobile.
Pelanggan Perniagaan/Korporat:
Surat kebenaran daripada syarikat yang mengandungi nama pelanggan, nombor pendaftaran perniagaan, nombor akaun daripada penyedia perkhidmatan mudah alih semasa.
Tidak boleh. Anda mesti hadir di cawangan atau kedai peniaga kami untuk permintaan pertukaran.
Proses pertukaran memerlukan masa sehingga 2 hari bekerja untuk pendaftaran individu dan sehingga 5 hari berkerja untuk pendaftaran perniagaan.
Anda boleh membatalkan permintaan “port-in” sebelum ia diluluskan. Tiada yuran pembatalan dikenakan.
Permintaan pertukaran adalah percuma.
Anda akan mendapat kad SIM baharu daripada U Mobile. Masukkan kad SIM U Mobile ke telefon anda apabila menerima pengesahan dari penyedia perkhidmatan semasa bahawa perkhidmatan semasa anda akan ditamatkan.
Tidak, anda hanya boleh mengalihkan nombor telefon dan bukan Perkhidmatan Tambah Nilai (VAS). Sekiranya anda ingin memiliki VAS, anda perlu melanggan dengan U Mobile. U Mobile tidak wajib untuk memberikan VAS yang sama.
Anda dinasihatkan untuk merancang permintaan pertukaran sekurang-kurangnya 14 hari bekerja sebelum anda ke luar negara atau meminta pertukaran setelah anda kembali ke Malaysia bagi mengelakkan gangguan perkhidmatan. Anda diingatkan untuk meminta pengaktifan perkhidmatan Perantauan Antarabangsa/IDD ketika mendaftar.
Anda boleh mengalihkan nombor berkali-kali (tertakluk pada peraturan dan Terma dan Syarat U Mobile). Namun, anda tidak boleh membuat lebih daripada satu permintaan MNP ke beberapa penyedia perkhidmatan mudah alih pada masa yang sama.
Anda boleh layari laman web MCMC (SKMM) di https://www.mcmc.gov.my/ untuk maklumat lanjut.
MCMC – Malaysian Communications And Multimedia Commission
SKMM – Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia
Semua kredit prabayar anda dengan penyedia perkhidmatan semasa TIDAK akan dibawa ke U Mobile apabila bertukar, tanpa mengira jika anda bertukar sebagai pelanggan prabayar atau pascabayar. Pastikan talian anda masih aktif sehingga proses pertukaran selesai.
Anda boleh meminta untuk membuat pertukaran ke mana-mana pelan prabayar dan sebaliknya.
Pelanggan prabayar tidak perlu membayar deposit untuk mengaktifkan perkhidmatan Perantauan Antarabangsa dan IDD. Anda hanya perlu memastikan kredit mencukupi sebelum melancong ke luar negara.
Jika anda memerlukan bantuan lanjut, anda boleh hubungi kami melalui saluran berikut.
Hubungi kami melalui MyUMobile App.
Hantarkan mesej anda melalui Messenger.
Ada pertanyaan? DM sahaja kami!
{{deviceBrand}}
{{deviceModel}}
{{deviceBrand}}
{{deviceModel}}